Pesten… ik wil er graag een stukje over schrijven, maar het is geen makkelijk onderwerp. Toen ik klein was werden er al kinderen in de klas gepest en dat is nog steeds zo. Zo erg! Daarom is het belangrijk om kinderen er vroeg bewust van te maken. En dat doet CARTOON NETWORK  in samenwerking met Britt Scholte!

Van alle tijden

Want er wordt nog steeds gepest; en heel anders als toen ik vroeger klein was.  De website Pestweb.nl is in 2016 meer dan 50.000 keer bezocht en sinds 1 januari 2017 is de website StopPestenNu.nl ruim 74.000 keer bezocht. Sinds de start van het nieuwe schooljaar, begin september, zijn de website bezoeken van StopPestenNu.nl met ruim 46,5% toegenomen, geen goed teken dus. Pesten is een onderwerp waar vooral aan het begin van het nieuwe schooljaar informatie over wordt gezocht.

Kom in actie

Met de boodschap ‘Wees een maatje, geen pestkop’ roept TV-zender Cartoon Network samen met actrice Britt Scholte kinderen op om voor elkaar op te komen zodat niemand zich alleen hoeft te voelen. Met deze campagne sluit Cartoon Network aan bij de landelijke ‘Week tegen Pesten’, die wordt georganiseerd door Stichting School & Veiligheid. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik Britt Scholte niet ken, maar onder de doepgroep is deactrice, presentatrice en YouTuber erg bekend! Ambassadrice Britt Scholte is in een speciaal opgenomen spot te zien. De spot, waar ook de 11-jarige danser Daniel Stosic, onder andere bekend van ‘Holland’s Got Talent’, aan meewerkt, toont hoe alleen gepeste kinderen zich kunnen voelen.

Praat erover

Zelf denk ik dat het belangrijk is dat je met je kinderen in gesprek blijft. Over pesten op alle manieren, gepest worden, maar ook zodat ze andere kinderen niet gaan pesten. En dat is geen makkelijk onderwerp, dat merk ik bij mijn oudste ook. Maar blijf in gesprek, dat is mijn advies. Daarom vind ik het fijn dat CARTOON NETWORK het onderwerp ook op de kaart zet; zo wordt het meer bespreekbaar bij kinderen. En dat is zo belangrijk!

Met originele spots in Cartoon Network’s unieke animatiestijl en manier van vertellen wil de zender kinderen motiveren om over hun ervaringen te praten, een goede vriend te zijn en anderen te ondersteunen. Voor de CN Buddy Network campagne dit jaar zijn rond het thema ‘vriendschap’ drie gloednieuwe spots geproduceerd die via de volgende links te bekijken zijn: ‘Nieuw in de Klas’, ‘Een Sterke Vriendschap’ en ‘Beste Vrienden’. Deze gaan wij dus ook zeker samen bekijken.

Hoe bespreek jij dit onderwerp met jouw kinderen?